Feta sir: nutritivna vrednost, uticaj na zdravlje i kilažu

Jan 12, 2021

Feta sir, poreklom iz Grčke, spada u jednu od popularnijih namirnica širom sveta.

Iako u prodavnicama postoje razni “grčki” sirevi koji liče na feta sir, ovaj sir originalno se pravi od ovčijeg mleka, kojem se radi blažeg ukusa ponekad dodaje malo kozjeg mleka.

Interesantno je da procenat kozjeg mleka u “pravom” feta siru nikada ne prelazi 30%.

Feta sir je vrlo kremast i manje mastan od drugih sireva, zbog čega se rado jede i na našim prostorima.

Nutritivna vrednost feta sira na količinu od 100 g

Energetska vrednost 264 kCal
Proteini 14 g
Ugljeni hidrati 4,1 g
Šećeri 4,1 g
Vlakna 0 g
Masti 21 g
od kojih zasićene 15 g

Koliko kalorija ima feta sir?

Feta sir ima manje kalorija nego tvrdi ili polutvrdi sirevi, kao što su parmezan, edamer, kačkavalj ili čedar sir.

Porcija od 100 g feta sira ima 264 kalorije, što ga čini umereno kaloričnom namirnicom.

Budući da je vrlo ukusan, feta sir se često koristi kao sastojak u raznim predjelima i salatama, poput čuvene grčke salate.

Koliko feta sir ima proteina?

Feta sir je dobra proteinska hrana i 100 g fete sadrži 14 g ovog makrosa.

Ipak, imaj u vidu da se u feta siru nalazi više masti nego proteina.

Recimo, parmezan, edamer, gauda i mocarela, bogatiji su proteinima od feta sira.

U proteinskom sastavu feta sira glavnu reč vodi kazein.

Kazein je kompletan protein, koji se zbog pozitivnog uticaja koji ima na zdravlje, konzumira i kao suplement.

Koliko feta sir ima ugljenih hidrata?

U 100 g feta sira ima 4,1 g ugljenih hidrata, i to se odnosi isključivo na šećere.

Za razliku od “zrelijih” sireva, feta sir u većoj količini sadrži laktozu, tj. mlečni šećer.

To znači da osobe koje su intolerantne na laktozu treba da izbegavaju feta sir.

Koliko feta sir ima masti?

Feta sir ima manje masti od starijih, tvrdih sireva.

U proseku, procenat masti u feta siru iznosi oko 21%, odnosno 21 g na količinu od 100 g.

Oko 0,8% ukupnog sadržaja masti u feta siru čini konjugovana linoleinska kiselina, poznata po svom blagotvornom uticaju na zdravlje.

Uticaj feta sira na zdravlje

Feta sir je veoma bogat mineralima i vitaminima, posebno onima koji čine kompleks vitamina B.

Osim toga, feta sir sadrži mikronutrijente kao što su:

  • Riboflavin
  • Kalcijum
  • Natrijum
  • Fosfor
  • Vitamin B12

Zbog visokog sadržaja kalcijuma i fosfora, feta sir se smatra dobrim za zdravlje kostiju.

Inače, ovčije i kozje mleko, koji se koriste u proizvodnji originalnog feta sira, sadrže više kalcijuma nego kravlje mleko.

Feta sir je, poput drugih sireva, bogat proteinom koji nosi naziv kazein.

Već smo naveli da je kazein kompletan protein, što znači da sadrži sve esencijalne amino-kiseline.

Uz to, kazein ima dodatnu vrednost za bodibildere, zato što pomaže rast mišića.

Kazein ima i antibakterijska svojstva, podstiče jačanje imuniteta, utiče na gubitak masnih naslaga i pomaže kod problema kao što su povišeni trigliceridi.

Prethodno smo naglasili i da feta sir ima relativno visok sadržaj konjugovane linoleinske kiseline, naročito u poređenju sa drugim sirevima.

Konjugovana linoleinska kiselina spada u prirodne trans masne kiseline, koje tvom organizmu pomažu da sagori masti i izgradi mišiće.

Takođe, ova mast se u istraživanjima dobro pokazala u borbi protiv hroničnih bolesti, poput dijabetesa, ali i nekih tipova karcinoma.

Kao i drugi fermentisani proizvodi, feta sir obiluje dobrim bakterijama koje su izuzetno važne za tvoju probavu.

Uloga ovih bakterija je da štite creva od štetnih mikroorganizama i da ti pomognu da izgradiš dobar imunitet.

Osim toga, istraživanja pokazuju da bakterijske kulture iz feta sira imaju protivupalnu ulogu u organizmu.

Ukoliko želiš da se dodatno informišeš o probiotskom potencijalu Lactobacillus sojeva bakterija, onda ti predlažemo da pročitaš ovu naučnu studiju.

Uticaj feta sira na kilažu

Feta sir je jedan od najmanje kaloričnih i masnih sireva na tržištu.

Ukoliko si na restriktivnoj dijeti, možeš da jedeš feta sir u umerenim količinama.

Konjugovana linoleinska kiselina iz feta sira prodaje se i kao suplement za gubitak kilograma, a tebi pomaže da sagoriš masti i izgradiš mišiće.

Na kraju, protein kazein iz feta sira usporava katabolizam, smanjujući razgradnju mišićnog tkiva.

Zbog svega navedenog, feta sir je najbolje da jedeš u poslednjem obroku, čime ćeš kazeinu dati dovoljno vremena da pomogne oporavak tvojih mišića tokom spavanja.

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020