Vitamin B: Kako B vitamin i kompleks vitamina B podižu nivo tvoje energije?

vitamin B u hrani
Jun 28, 2020

“Ako je oproštaj lek za dušu, onda su zahvalnost vitamini.”

Stiv Maraboli, motivacioni govornik

A, B, C i D nisu samo početna slova abecede.

To su ujedno slova koja se koriste da označe četverac izuzetno bitnih vitamina za tvoje zdravlje.

Vitamin B, kao drugi u nizu navedenih vitamina, puni tvoje ćelije preko potrebnom energijom.

U tom pohodu B vitamin nije sam, budući da je B vitamin zapravo zbirni naziv koji se upotrebljava za kompleks vitamina B, u kojem svaki od vitamina ima posebnu ulogu.

Ukoliko želiš da saznaš više informacija o važnosti vitamina B, simptomima nedostatka B vitamina, hrani koja je bogata vitaminom B i kompleksu vitamina B, onda nastavi da čitaš.

Zbog čega je vitamin B značajan?

Sve veći broj ljudi svestan je vitalne uloge koju vitamin B u hrani igra u održavanju dobrog zdravstvenog stanja.

Iz tog razloga ne čudi zašto mnogi veruju da je B vitamin veoma koristan, iako to verovanje uglavnom prate sledeće dve nedoumice:

  1. Kako se pije vitamin B?
  2. Koliko dugo piti vitamin B?

Pre nego što potražimo odgovore na ova pitanja, najpre ćemo da se osvrnemo na značaj koji vitamin B ima po tvoj organizam, fizički izgled i opšte zdravlje.

B vitamin u hrani koju unosiš direktno utiče na tvoj nivo energije, funkcije mozga i ćelijski metabolizam.

Vitamin B, odnosno kompleks vitamina B, pomaže u sprečavanju infekcija i povoljno utiče na:

  • Zdravlje ćelija
  • Stvaranje crvenih krvnih zrnaca
  • Nivo energije
  • Dobar vid
  • Zdravu funkciju mozga
  • Dobro varenje
  • Zdrav apetit
  • Pravilno funkcionisanje nerava
  • Proizvodnja hormona i holesterola
  • Kardiovaskularno zdravlje
  • Tonus mišića

Iako je jasno zbog čega je vitamin B hrana za rast, razvoj i očuvanje tvog tela, razjasnićemo i zašto je neophodno redovno da ga unosiš u svoje telo.

Osim vitamina B12, ljudsko telo nije u stanju da dugo zadrži vitamin B i to je razlog zbog kojeg je potrebno redovno da imaš vitamin B u hrani.

Šta je kompleks vitamina B?

Kompleks vitamina B ne podrazumeva da je u pitanju nešto komplikovano ili kompleksno.

Izraz vitamin B kompleks koristi se za označavanje grupe svih B vitamina.

U kompleks B vitamina spada osam različitih vitamina B grupe.

B vitamin kompleks, koji se popularno naziva B vitamin, sastoji se od sledećih vitamina:

  • Tiamin (B1)
  • Riboflavin (B2)
  • Niacin (B3)
  • Pantotenska kiselina (B5)
  • Piridoksin (B6)
  • Biotin (B7)
  • Folna kiselina (B9)
  • Kobalamin (B12)

U nastavku teksta navešćemo dnevni preporučeni unos vitamina B, a ovde želimo da istaknemo da određeni zdravstveni uslovi mogu sprečiti tvoje telo da pravilno apsorbuje B vitamine.

O unosu vitamina B treba da razgovaraš sa svojim lekarom ukoliko imaš:

  • Celijakiju
  • HIV
  • Kronovu bolest
  • Zavisnost od alkohola
  • Probleme sa bubrezima
  • Reumatoidni artritis
  • Ulcerozni kolitis
  • Zapaljensku bolest creva

Zašto su važni vitamin B6, vitamin B12 i vitamin B17?

Svaki od vitamina koji čine B kompleks utiče na jačanje imuniteta tvog organizma.

Na primer, vitamin B1 (tiamin) igra ključnu ulogu u regulisanju metaboličkih reakcija neophodnih za proizvodnju energije, posebno iz ugljenih hidrata.

Vitamin B3 (niacin), zajedno sa ostalim B vitaminima, učestvuje u različitim međućelijskim enzimskim procesima, uključujući takođe one koji se odnose na proizvodnju energije.

Vitamin B6 (piridoksin) je komponenta u enzimskom sistemu koja deluje kao koenzim u brojnim biohemijskim reakcijama, od kojih većina uključuje aminokiseline.

Iz tog razloga, B6 vitamin i tvoje potrebe za ovim vitaminom povezane su sa unosom proteina.

Vitamin B12 (kobalamin) neophodan je za sintezu dezoksiribonukleinske kiseline (DNK), kao i za rast i razvoj tvog organizma.

B12 vitamin postoji isključivo u namirnicama životinjskog porekla.

Vitamin B17 (amigdalin) utiče na rast broja belih krvnih zrnaca, reguliše hipertenziju, umanjuje bolove, deluje kao antioksidans i pozitivno utiče na imuni sistem.

Nutricionista dr Anju Sud smatra da B17 vitamin, u prečišćenoj formi poznat i kao leatril, takođe pripada kompleksu B vitamina, iako se u većini klasifikacija isto ne navodi.

Uprkos nedostatku zvaničnih medicinskih dokaza, brojni poštovaoci alternativne medicine tvrde da vitamin B17, otkriven još početkom 19. veka, pomaže u borbi protiv raka.

Iako je 1977. godine FDA zabranila međudržavne pošiljke amigdalina i leatrila, ubrzo nakon toga 27 federalnih država SAD-a legalizovalo je njihovu upotrebu.

Kako se manifestuje nedostatak vitamina B?

Vitamin B se u najvećoj meri nalazi u namirnicama životinjskog porekla.

Nedostatak vitamina B može da prouzrokuje čitav niz zdravstvenih poteškoća.

Sledeći simptomi su znak da je u pitanju nedostatak B vitamina, tj. kompleksa vitamina B:

  • Osip na koži
  • Pukotine u predelu usana (med. ugaoni ili angularni heilitis)
  • Ljuskava koža na usnama
  • Natečen jezik
  • Umor
  • Slabost
  • Anemija
  • Konfuzija
  • Razdražljivost ili depresija
  • Mučnina
  • Grčevi u stomaku
  • Proliv
  • Zatvor
  • Ukočenost ili trnci u stopalima i rukama

U slučajevima kada je posredi nedostatak vitamina B, simptomi iz gornje liste mogu da se pojave individualno ili udruženo.

Ako smatraš da je tvom telu potreban unos dodatne količine vitamina B u vidu suplemenata, onda se pre nego što doneseš odluku obavezno konsultuj sa svojim lekarom.

Mogućnost postojanja potrebe za dodatnim unosom vitamin B povećana je ukoliko:

  • Imaš preko 50 godina
  • Nalaziš se u trudnoći
  • Imaš određene hronične zdravstvene probleme
  • Pridržavaš se vegeterijanskog tipa ishrane
  • Pridržavaš se veganskog tipa ishrane

Naučno istraživanje u populaciji sa različitim vrstama vegetarijanske ishrane otkrilo je visok procenat deficita vitamina B12, koji je kod vegana iznosio čak 60%.

Vitamin B se pije tako što ga redovno unosiš kroz ishranu, ili u slučaju manjka, putem suplementacije.

U jednom od naših prethodnih blog postova naveli smo da je vitamin D rastvorljiv u mastima.

Za razliku od vitamina D, vitamin C i svi vitamini koji čine kompleks vitamina B spadaju u red vitamina koji su rastvorljivi u vodi.

Vitamini rastvorljivi u vodi najbrže se apsorbuju na prazan stomak i zato je najbolje da ih uzimaš ujutru, 30 minuta pre jela ili 2 sata nakon jela.

Količina unosa kompleksa vitamina B zavisi od tvog načina ishrane i životnih navika.

Iako se smatra da je kompleks vitamina B bezbedan po zdravlje većine, savetujemo ti da se po pitanju količine i vremena unosa vitamina B konsultuješ sa nadležnim lekarom.

Koji je preporučen dnevni unos vitamina B?

Sada znaš zašto manjak vitamina B može biti poguban po tvoj organizam.

Logično je da se nakon tog saznanja zapitaš koji je preporučen dnevni unos vitamina B.

Preporučen dnevni unos vitamina B varira i nije identičan za muškarce i za žene.

Dnevna doza unosa vitamina B koja se preporučuje za žene iznosi:

  • B1: 1,1 miligrama (mg)
  • B2: 1,1 mg
  • B3: 14 mg
  • B5: 5 mg
  • B6: 1,3 mg
  • B7: 30 mikrograma (mcg/μg)
  • B9: 400 mcg
  • B12: 2,4 mcg

Dnevna doza unosa vitamina B koja se preporučuje za muškarce iznosi:

  • B1: 1,2 mg
  • B2: 1,3 mg
  • B3: 16 mg
  • B5: 5 mg
  • B6: 1,3 mg
  • B7: 30 mcg
  • B9: 400 mcg
  • B12: 2,4 mcg

Dodatno, želimo da napomenemo da je preporučen dnevni unos vitamina B za sportiste nešto viši od navedenih unosa koji se odnosi na osobe koje se aktivno ne bave sportom.

Naime, vitamini B6, B9 i B12 posebno su značajni za veoma aktivne osobe i atlete koji se takmiče u fizički zahtevnim disciplinama.

Procenjuje se da aktivnim sportistima treba od 1 do 2 mg vitamina B6 dnevno kao dodatak uz ishranu da bi svoje performanse zadržali na visokom nivou.

Drugo istraživanje utvrdilo je da je dnevna doza od 5 mg B9 data ženskim maratoncima sa prethodno niskim procentom B9 neznatno poboljšala njihovu izdržljivost nakon svega 7 dana.

Što se tiče vitamina B12, studija iz 2004. godine pokazala je da suplementacija B12 vitamina ne utiče na atletske performanse ukoliko već ne postoji deficit B12 vitamina u ishrani.

U tom smislu, interesantni su i rezultati naučne studije koja je uporedila nivo vitamina B6, B9 i B12 kod veoma aktivnih žena i žena koje često sede.

Iako su aktivnije žene prijavile veći unos vitamina B u odnosu na manje aktivne, studija kod testiranih grupa nije pronašla značajne razlike u nivou telesne prisutnosti pomenutih vitamina B.

Koje namirnice bogate vitaminom B treba da unosiš?

namirnice sa vitaminom b, b vitamin hrana, vitamin b u pivu, pivo vitamin b

Već možeš da zaključiš da su namirnice bogate B vitaminom korisne po tvoje zdravlje.

Ono što te gotovo sigurno zanima je gde ima najviše vitamina B.

Namirnice bogate vitaminom B pomažu tvom telu da proizvede energiju i izgradi važne molekule u tvojim ćelijama.

Sledeća hrana bogata vitaminom B preporučuje se za unos:

  • Losos
  • Pastrmka
  • Pileće meso
  • Ćureće meso
  • Goveđe meso
  • Svinjsko meso
  • Ostrige
  • Dagnje
  • Jaja
  • Mleko
  • Jogurt
  • Zeleno povrće
  • Mahunarke
  • Pivski kvasac
  • Semenke suncokreta
  • Semenke kajsije
  • Semenke badema
  • Žitarice obogaćene vitaminom B

Primetićeš da se na navedenoj listi namirnica nalazi i pivski kvasac, koji se koristi za proizvodnju piva.

Istraživanja su potvrdila da vitamin B u pivu, odnosno pivskom kvascu, može da pomogne u borbi protiv oštećenja na mozgu i kičmi kod novorođenčadi.

Naravno, to ne znači da je prekomerno konzumiranje piva dobro i da se preporučuje.

Vitamin B namirnice koje ga sadrže čini super hranom za tvoj organizam i zato je unos vitamina putem ishrane izvanredno rešenje za tvoje zdravlje.

Zaključak

U ovom postu opisali smo ti zbog čega je vitamin B bitan za tvoje telo.

Predstavili smo kompleks vitamina B i listu namirnica u kojima ima najviše B vitamina.

Dodatno smo pojasnili koji simptomi su pokazatelj nedostatka vitamina B i kako kvalitetnom ishranom da obezbediš dovoljan unos vitamina B.

Iako na tržištu postoji velika količina vitamina B u vidu suplemenata, najbolji izbor za tvoje telo je unos vitamina B iz hrane koji ćeš da osiguraš uz svoj OneFit plan ishrane.

Za zdrav unos vitamina B,

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020