Limun: nutritivna vrednost, uticaj na zdravlje i kilažu

Jan 05, 2021

Čuvena motivaciona rečenica glasi kada ti život servira limun, iskoristi ga da od njega napraviš limunadu.

Osim pozitivnog stava na koji upućuje, gornja rečenica u prvi plan stavlja limunadu, osvežavajući napitak koji se sprema od limuna.

Limun je veoma popularno citrusno voće, koje se retko jede celo, a rado pije u sokovima, i koristi u pecivima i salatama.

Kora limuna često se renda kao dodatak raznim jelima, ali se upotrebljava i za pravljenje sredstava za čišćenje.

Ova namirnica poznata je kao riznica vitamina C i simbol zdrave ishrane.

Nutritivna vrednost limuna na količinu od 100 g

Energetska vrednost 29 kCal
Proteini 1,10 g
Ugljeni hidrati 9,32 g
Šećeri 2,5 g
Vlakna 2,8 g
Masti 0,30 g
od kojih zasićene 0,039 g

Koliko kalorija ima limun?

Kiselkasti ukus limuna, svima dobro poznat, pokazatelj je niskog sadržaja šećera u limunu.

Što se njegove mase tiče, voda čini oko 89% ukupnog sastava limuna.

Imajući sve to u vidu, niska kalorijska vrednost limuna ne predstavlja veliko iznenađenje.

U 100 g limuna ima svega 29 kalorija.

Gotovo sve kalorije u limunu potiču od skromne količine ugljenih hidrata koju ova hrana sadrži.

Koliko limun ima proteina?

Limun je veoma slab izvor proteina.

Ako pojedeš 100 g limuna, unećeš tek nešto preko 1 g proteina.

Koliko limun ima ugljenih hidrata?

Kao što je to često slučaj sa sočnim voćem, limun predstavlja kombinaciju vode i ugljenih hidrata.

Ugljeni hidrati čine nešto manje od 10% ukupne mase limuna.

U prevodu na grame, to znači da u količini od 100 g limuna ima 9,32 g ovog makronutrijenta.

Od toga, na šećere odlazi 2,5 g, zbog čega limun ima malu kalorijsku vrednost i svrstava se u voće sa niskim glikemijskim indeksom.

Samim tim, limun je bezbedna hrana za osobe koje se bore sa dijabetesom ili insulinskom rezistencijom, kao i za sve one koji su na dijeti i žele da smršaju.

Koliko limun ima masti?

Očekivano, limun gotovo da nema masti u svom sastavu.

Masti čine svega 0,3% ukupne mase limuna.

Koliko limun ima vlakana?

Limun je solidan izvor vlakana i količina od 100 g limuna sadrži manje od 3 g ovog nutrijenta.

Najzastupljeniji tip vlakana u limunu je pektin.

Vlakna u ishrani važna su za tvoju crevnu floru, jer usporavaju varenje šećera i skroba iz namirnica, pa tako pomažu regulaciju šećera u krvi.

Kada praviš limunadu, imaj na umu da se vlakna nalaze u pulpi limuna, i zato popij pulpu zajedno za limunovim sokom.

Uticaj limuna na zdravlje

Za dobru reputaciju limuna u svetu zdrave ishrane dobrim delom zaslužan je vitamin C.

Količina od 100 g limuna sadrži 53 mg vitamina C, što zadovoljava oko 85% preporučenog dnevnog unosa tog vitamina.

Ne samo da vitamin C pomaže podizanje imuniteta prirodnim putem, već ima i brojne druge korisne funkcije.

Recimo, vitamin C učestvuje u stvaranju kolagena, koji tvoju kožu održava zategnutom i daje joj mladalački izgled.

Takođe, vitamin C utiče na to da se gvožđe iz hrane uspešno apsorbuje u telu, što limun čini korisnim u borbi protiv anemije.

Limun sadrži brojne fitohemikalije, uključujući polifenole, za koje se pokazalo da mogu da uspore starenje, kada se unose na duži vremenski period.

Osim navedenog, limun je bogat i kalijumom, mineralom koji pomaže regulaciju krvnog pritiska i bolji rad srca.

Limun sadrži i brojna bioaktivna jedinjenja, kao što su:

  • Limunska kiselina
  • Hesperidin
  • D-limonen
  • Diosmin

Naučne studije su pokazale da ova jedinjenja, zajedno sa vitaminom C i vlaknima, imaju brojna lekovita svojstva.

U njih se ubrajaju protivupalna dejstva limuna, ali i njegov blagotovoran uticaj na kardiovaskularni sistem i srce.

Uticaj limuna na kilažu

Uprkos tome što se limunada često spominje kao napitak koji “sagoreva masti”, ove tvrdnje nisu naučno dokazane.

Doduše, nekoliko studija pokazalo je obećavajuće rezultate u pogledu uticaja limuna na gubitak kilaže, ali broj tih istraživanja još uvek nije značajan.

Ono što je sasvim sigurno je da limun predstavlja izrazito niskokaloričnu namirnicu, koja obiluje vodom, sadrži veoma malo šećera i ima nizak glikemijski indeks.

Dodaj na to i solidnu količinu vlakana, i biće ti jasno zbog čega ti savetujemo da limun konzumiraš redovno, čak i ako si na dijeti i želiš da smršaš.

Osim velike količine vitamina C, limun te snabdeva i elektrolitima u vidu minerala, što će ti posebno dobro doći nakon iscrpljujućih treninga.

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020