Čia seme: nutritivna vrednost, uticaj na zdravlje i kilažu

čia seme
Dec 21, 2020

Namirnica koja je sve češći sastojak peciva i šejkova, i od koje se pravi odličan puding, nosi naziv čia seme.

Poznato je da su čia seme prvi koristili drevni Asteci, pre svega u religijskim obredima, ali i u medicinske svrhe.

Zbog svog lekovitog dejstva i hranljivih vrednosti, čia semenke su kroz istoriju bile veoma cenjene, što dokazuje i činjenica da su se jedno vreme koristile kao valuta za plaćanje.

Nutritivna vrednost čia semena na količinu od 100 g

Energetska vrednost 486 kCal
Proteini 16,54 g
Ugljeni hidrati 42,12 g
Vlakna 34,4 g
Masti 30,7 g
od kojih zasićene 3,33 g

Koliko čia seme ima kalorija?

Asteci su čia seme u ishrani koristili za povećanje snage i energije, a u prilog tome ide i samo značenje reči čia, koje na jeziku drevnih Maja znači “snaga”.

Energetska vrednost 100 g čia semena iznosi 486 kCal.

Imajući u vidu da je čia seme namirnica bogata kalorijama, ne čudi zašto su Maje ovu hranu opisivale korišćenjem reči snaga.

Koliko čia seme ima proteina?

Kada smo već kod bogatstva, treba istaći i da su čia semenke hrana koja je veoma bogata proteinima.

Naime, u 100 grama čia semena ima čitavih 16,54 g proteina.

U kulinarskom svetu čia seme je poznato kao zamena za jaja, što važi i za udeo proteina u ukupnom sastavu čia semenki.

Može se reći da je čia seme zdrava proteinska namirnica, koja doprinosi raznovrsnosti tvoje ishrane i pomaže da tvoji obroci ne budu monotoni, a da pri tome zadrže nutritivnu vrednost.

Naravno, čia seme kao biljni izvor proteina, ne može da zameni jaja i proteinske namirnice životinjskog porekla, ali predstavlja dobru dopunu tvojoj ukupnoj ishrani.

Koliko čia seme ima ugljenih hidrata?

Dobra vest je da čia seme ne sadrži šećer.

Još bolja vest je da većinu ugljenih hidrata u čia semenu čine dijetna vlakna.

Zapravo, čak oko 80% ugljenih hidrata u čia semenu su vlakna.

U 100 g čia semena nalazi se 42,12 g ugljenih hidrata.

Čia seme obiluje nesvarljivim vlaknima, sa udelom od čak 95% od ukupne količine ugljenih hidrata u ovoj namirnici.

Unos čia semenki, prethodno potopljenih u vodu ili drugu tečnost, usporava razlaganje i varenje ugljenih hidrata, što sprečava nagle oscilacije šećera u krvi.

Koliko čia seme ima masti?

Ako postoji savršen izvor masti biljnog porekla, onda se taj izvor nalazi u čia semenu.

U 100 grama čia semena ima 30,7 grama masti.

Super zdrave omega-3 masne kiseline čine čak 75% masti iz čia semena.

Imajući u vidu da esencijalne masne kiseline tvoj organizam ne može da sintetiše, unos čia semena je sjajan način da zadovoljiš dnevne potrebe organizma za esencijalnim kiselinama.

Imaj na umu da govorimo o biljnim izvorima omega-3 masnih kiselina, zbog čega čia seme nije zamena za životinjske izvore omega-3 masti, poput ribe.

Napokon, 20% masti u čia semenkama odlazi na omega-6 masne kiseline.

Koliko čia seme ima vlakana?

U 100 grama čia semena sadržano je 34,4 grama vlakana.

Interesantno je da spomenuti udeo vlakana zadovoljava 100% preporučenih dnevnih potreba za vlaknima odraslog čoveka.

Oko 15% vlakana u čia semenu čine rastvorljiva vlakna, dok ostatak odlazi na nerastvorljiva vlakna.

Iako je količina vlakana u čia semenu veća nego u kinoi, amarantu ili lanu, važno je da znaš da ishrana treba da bude raznovrsna, što znači da unos jedne namirnice ne isključuje drugu.

Uticaj čia semena na zdravlje

Očigledno je da ovakav nutritivni sastav čia semena ima niz pozitivnih efekata po tvoje zdravlje.

Unosom čia semena dobijaš povećavaš energiju, snagu i izdržljivost, što je ujedno i razlog zbog kojeg su čia semenke nezaobilazna namirnica u ishrani aktivnih sportista.

Asteci su verovali da jedna kašika čia semena obezbeđuje snagu za period od 24 sata, a sada i ti znaš da nutritivni sastav ove namirnice to potvrđuje.

Međutim, tu nije kraj fantastičnih svojstava čia semena.

Redovno konzumiranje ovih malih, izvanredno zdravih semenki:

  • Poboljšava zdravlje zuba
  • Jača kosti
  • Poboljšava rad srca
  • Umanjuje posledice starenja
  • Poboljšava rad probavnog trakta
  • Pomaže u lečenju od dijabetesa

Čia semenke sadrže mineral bor, neophodan za apsorpciju magnezijuma, kalcijuma, mangana i fosfora, koji zajedno utiču na zdrav rast kostiju i mišića.

U samo 28 grama čia semenki ima 10 grama vlakana, a ista količina sadrži 30% dnevnih potreba za unosom mangana, 27% za unosom fosfora i 18% za unosom kalcijuma.

Iako čia seme ima ogroman nutritivni potencijal, preporučena dnevna doza ovih zdravih semenki je 1 supena kašika.

Uticaj čia semena na kilažu

Nakon što je nutritivni profil čia semena ugledao svetlost dana, ostaje pitanje kako čia semenke stoje po pitanju uticaja na kilograme.

Smatra se da su čia semenke odane prijateljice tvoje vitke linije.

Već ti je poznato da čia semenke sadrže antioksidante, minerale i vlakna koja postižu efekat brže razgradnje masti u telu, te da se preporučuju onima koji žele da izgube višak kilograma.

Njihova dodatna prednost je u tome što čia semenke pomažu u čišćenju creva, a to je jedan od ključnih preduslova za održavanje telesne težine.

Ako se dobro zdravlje može zamisliti kao nebeski raj, onda bi čia semenke u tom raju bile zvezde.

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020