Masti u ishrani: Zbog čega su masti važnije nego što misliš?

masti u ishrani
Feb 09, 2020

“Vašem telu je potreban redovan unos masti.”

Vasanti Malik, docent Katedre za ishranu Univerziteta Harvard

Iako je poznato da su masti, kao i proteini, nutrijent koji nam je potreban u ishrani, masti se često nezasluženo nalaze na lošem glasu.

Zbog toga mnogi ljudi koji pokušavaju da se oslobode viška kilograma krive masti za svoj problem.

Međutim, da li su masti zaista štetne po tvoje telo?

U ovom blog postu moći ćeš da saznaš sve što te zanima o mastima u ishrani, uključujući to na koji način masti utiču na tvoje zdravlje.

Šta su masti?

Da krenemo od početka.

Šta su masti?

Masti su osnovni izvor energije u telu i makronutrijent bez kojeg ne možeš da živiš.

Pored toga, masti su supstance koje održavaju kožu glatkom i pomažu telu da apsorbuje određene vrste vitamina.

Za jasniju sliku o tome šta su masti, potrebno je da masti u ishrani prezentujemo iz više uglova.

Kakve sve vrste masti postoje?

Masti u ishrani najčešće se dele na “loše masti” i “dobre masti”.

Loše masti u ishrani obuhvataju:

  • Zasićene masti
  • Trans masti

Zasićene masti su masti koje utiču na povećanje nivoa holesterola u krvi, zbog čega nije preporučljivo da se unose u većoj količini.

Trans masti su vrsta nezasićenih masti koje uvećavaju rizik od pojave srčanih oboljenja, dijabetesa i zapaljenskih oboljenja.

Potvrđeno je da zasićene i trans masti podižu nivo “lošeg” holesterola (LDL) u krvi, kao i da na sobnoj temperaturi ostaju u čvrstom stanju

Dobre masti u ishrani obuhvataju:

  • Mononezasićene masti
  • Polinezasićene masti

Mononezasićene masti su masti koje povoljno utiču na smanjenje nivoa “lošeg” holesterola u krvi, što može ublaži rizik od pojave srčanih i moždanih udara.

Polinezasićene masti su masti koje pomažu u razvoju i održavanju ćelija organizma, dok ulja bogata polinezasićenim mastima tvom telu obezbeđuju neophodne esencijalne masti.

Dokazano je da mononezasićene i polinezasićene masti omogućavaju apsorpciju vitamina E u ishrani, kao i da na sobnoj temperaturi ostaju u tečnom stanju.

Ovim smo delimično dali odgovor na pitanje koje sledi, a koje se odnosi na to zbog čega su masti toliko značajne u tvojoj ishtani.

Zašto su dobre masti u ishrani bitne za tvoje zdravlje?

Kao što možeš da zaključiš iz prethodnog dela teksta, dobre masti bi u tvojoj ishrani trebalo da dobiju prednost u odnosu na loše masti.

Kada u italijanskom restoranu umočiš parče hleba u maslinovo ulje, to parče hleba upija uglavnom mononezasićene masti.

Otkriće da bi monozasićene masti mogle biti zdrave svoje poreklo vodi iz Studije sedam zemalja koju je tokom 1960-ih sproveo uticajni američki lekar Ansel Kiz.

Kiz je tom prilikom otkrio da ljudi u Grčkoj i drugim delovima mediteranskog regiona uživaju u niskoj stopi srčanih bolesti uprkos ishrani sa visokim procentom masti.

Trik je bio u tome što glavna masnoća u njihovoj ishrani nisu bile zasićene masti životinjskog porekla koje su uobičajene u zemljama sa većom stopom srčanih bolesti.

U pitanju je bilo maslinovo ulje koje sadrži uglavnom monozasićene masti.

Ovaj nalaz izazvao je porast interesovanja za maslinovo ulje i tzv. mediteransku dijetu, stil ishrane koji se i danas smatra zdravim.

Kada u tiganj sipaš tečno ulje za prženje, postoji velika šansa da koristiš polinezasićene masti.

Dobri primeri za to su kukuruzno ulje, suncokretovo ulje i ulje šafranika.

Kao što smo pomenuli, polinezasićene masti su esencijalne masti.

To znači da su ti potrebne za normalne telesne funkcije, ali tvoje telo ne može da ih proizvede.

Zbog toga moraš da ih dobiješ iz hrane.

Polinezasićene masti koriste se za izgradnju ćelijskih membrana, membrana nerava, zgrušavanje krvi, kretanje mišića i borbu protiv upala u organizmu.

Gde se mogu pronaći masti?

Pre nego što saznaš u kojim namirnicama ima najviše masti, pogledajmo najpre kako je odsustvo zdravih masti u ishrani uticalo na zdravlje ljudske populacije.

Otkad su masti stavljene na stub srama, ljudi su počeli da jedu više šećera, rafinisanih ugljenih hidrata i prerađene hrane.

Kao rezultat toga, ceo svet je postao deblji i bolesniji.

Međutim, vremena se menjaju.

Razne naučne studije, uključujući istraživanje objavljeno u časopisu Anali interne medicine na temu veze između masnih kiselina i koronarne bolesti, pokazuju da masti ipak ne stižu iz pakla.

Naprotiv, sve vrste zdrave hrane koje sadrže “dobre” masti vraćaju se na scenu na velika vrata.

Na prehrambenoj pozornici masti se mogu pronaći u mnogim namirnicama, kako biljnog tako i životinjskog porekla.

Hrana bogata mastima: Lista namirnica koje sadrže visok procenat masti 

Jedna od najlepših činjenica u svetu zdrave ishrane je ta da je većina zdravih namirnica bogata ne samo jednim nego raznim korisnim nutrijentima, vitaminima i mineralima.

Dobar primer za to su losos, haringa, sardine i žumance iz jaja, koji su bogati mastima, ali ujedno predstavljaju izvanredan izvor vitamina D.

Pored pomenutih, OneFit ti u nastavku teksta poklanja sjajnu listu namirnica bogatih mastima:

  1. Avokado
  2. Sir
  3. Crna čokolada
  4. Cela jaja
  5. Masna riba
  6. Orašasti plodovi
  7. Čija semenke
  8. Bundevino seme
  9. Tofu
  10. Punomasni jogurt
  11. Masline
  12. Ekstra devičansko maslinovo ulje
  13. Kokos i kokosovo ulje
  14. Ulje repice
  15. Ulje od kikirikija
  16. Ulje od šafranike
  17. Susamovo ulje
  18. Sojino ulje
  19. Kukuruzno ulje
  20. Suncokretovo ulje

Na gore navedenoj listi se kao najmoćnija namirnica među jednakima po svojim super sposobnostima izdvaja avokado.

Čudesni avokado sadrži 77% masti, što je više čak i od nekih namirnica životinjskog porekla.

Pored toga, avokado ima čak 40% kalijuma više od banana, takođe bogatim kalijumom.

Naposletku, avokado i ostala hrana bogata zdravim mastima snabdevaju tvoje telo energijom, drži holesterol i krvni pritisak pod kontrolom, i pomaže tvom telu da apsorbuje važne nutrijente.

Zaključak

U ovom blog postu imali smo zadovoljstvo da se pozabavimo temom masti u ishrani.

Takođe smo se potrudili da ti objasnimo zbog čega su masti korisne po tvoje zdravlje.

Pri tome smo izložili osnovnu podelu masti na različite vrste spominjući značajne naučne i zanimljive podatke koji se odnose na masti u ishrani.

Pozivamo te i da pun potencijal praktične primene zdravih masti u ishrani iskusiš naručivanjem svog ličnog OneFit plana ishrane.

Ukoliko smatraš da je naš blog post na temu masti bio koristan, predlažemo ti da odvojiš još par minuta i pogledaš ostale tekstove u OneFit blog sekciji.

Za zdrave masti,

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020