Majonez: nutritivna vrednost, uticaj na zdravlje i kilažu

Feb 21, 2021

Bez obzira na to da li ga rado jedeš ili izbegavaš, verovatno znaš da majonez spada u najprodavanije namaze.

Majonez je smesa koja se pravi od žumanaca, ulja i kiseline, i često koristi kao dodatak sendvičima i salatama.

Kupovni majonez ume da sadrži puno zasićenih masti i aditiva, zbog čega se svakodnevno jedenje majoneza ne preporučuje.

Bolja varijanta od kupovnog je domaći majonez, koji uz malo truda možeš da napraviš u svom domu.

Nutritivna vrednost majoneza na količinu od 100 g

Energetska vrednost 680 kCal
Proteini 1 g
Ugljeni hidrati 0,6 g
Šećeri 0,6 g
Vlakna 0 g
Masti 75 g
od kojih zasićene 12 g

Koliko kalorija ima majonez?

Sigurno ti je poznato da majonez spada u namirnice sa visokim sadržajem kalorija.

Čak 99% kalorija u majonezu potiče od masti.

Porcija od 100 g majoneza sadrži neverovatnih 680 kalorija, što znači da samo jedna kašika ovog namaza ima gotovo 100 kalorija.

Kašika majoneza sa smanjenim procentom masti ili majoneza bez jaja imaju upola manje kalorija od iste količine standardnog majoneza.

Koliko majonez ima proteina?

Majonez može da ti obezbedi unos minimalne količine proteina.

Kao što možeš da vidiš u tabeli, porcija od 100 g majoneza sadrži svega 1 g proteina.

Ovaj sadržaj proteina uglavnom potiče od žumanaca koja se koriste za pravljenje majoneza.

Koliko majonez ima ugljenih hidrata?

Majonez ti pruža veoma malu količinu ugljenih hidrata.

U 100 g majoneza nalazi se svega 0,6 g ugljenih hidrata.

Navedena količina se u potpunosti odnosi na šećere.

Koliko majonez ima masti?

U porciji od 100 g majoneza ima čak 75 g masti.

Dobra vest je da većinu ovih masti čine nezasićene masne kiseline, dok navedena porcija ima samo 12 g zasićenih masti.

Poređenja radi, 1 kašika majoneza ima 1,5 g zasićenih masti, što je manje od količine zasićenih masti u ekvivalentnoj količini maslaca.

Imaj u vidu da masnoća ne bi trebalo da bude izvor za više od 35% dnevnog unosa kalorija, što znači da se većini ljudi savetuje da unose manje od 700 kalorija ili 78 g masti dnevno.

Uticaj majoneza na zdravlje

Što se tiče uticaja majoneza na tvoje zdravlje, poznato je da unos majoneza ima i dobre i loše strane.

Tvom telu potrebna je određena količina masti da bi moglo da apsorbuje vitamine, održi zdrav imunitet i izgradi ćelijske strukture.

Međutim, previše masti u ishrani može da izazove probleme sa telesnom težinom i kardiovaskularnim sistemom.

Iako većinu masti u majonezu čine nezasićene ili zdrave masti, majonez zbog visokog sadržaja masti ne spada u super zdrave namirnice.

Majonez obično nije bogat hranljivim sastojcima, uprkos tome što jedna kašika ove namirnice može da ti obezbedi 19% dnevnog preporučenog unosa vitamina K.

Svaka kašika majoneza u tragovima ima od 1 do 4 % selena, vitamina B12, holina, luteina i zeaksantina.

Majonez sadrži holesterol, i to u malim količinama od svega 5 do 6 mg po kašici.

S obzirom na nedostatak osnovnih hranljivih sastojaka u ovom namazu, moguće je da će te iznenaditi podatak da majonez sadrži omega-3 i omega-6 masne kiseline.

Za razliku od zasićenih i trans masti, omega-3 i omega-6 masne kiseline su korisne za tvoje zdravlje.

Uticaj majoneza na kilažu

Ukoliko paziš na kilažu, majonez je jedna od namirnica čiji unos bi trebalo značajno da smanjiš.

Budući da kalorije u majonezu 99% potiču od masti, ova namirnica neće dobro da utiče na tvoju figuru.

Ako ipak ne možeš bez majoneza, a želiš da smanjiš unos masnoće i kalorija, onda razmisli o kupovini majoneza sa malo masti ili bez masti.

Postoje i različite verzije recepata za pravljenje potpuno prirodnog majoneza, što je bolja i zdravija opcija u odnosu na industrijski majonez koji sadrži brojne aditive i konzervanse.

Budući da su masti u majonezu najbrojnije, vodi računa da za izradu domaćeg majoneza koristiš zdrava ulja.

Uz to, obrati pažnju da tom prilikom koristiš pasterizovana jaja, jer korišćenje sirovih jaja prilikom pravljenja domaćeg majoneza sa sobom nosi rizik od trovanja salmonelom.

Napokon, savetujemo ti da umesto sirćeta koristiš svež limunov sok, što će tvoj domaći majonez dodatno da obogati vitaminima, mineralima i antioksidansima.

Kao što možeš da zaključiš, domaći majonez može da bude zdrav dodatak tvojoj ishrani, pod uslovom da ga unosiš u malim količinama.

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020