Orah: nutritivna vrednost, uticaj na zdravlje i kilažu

orah
Dec 21, 2020

Pesnik je bio u pravu, orah je zaista čudnovata voćka.

Plod oraha je namirnica koju ljudi upotrebljavaju hiljadama godina, a tradicionalna medicina koristi mnoge delove ove biljke za izradu raznih lekova.

Kada malo bolje upoznaš ovu namirnicu, biće ti jasnije zašto su orasi toliko popularni.

Zapravo, poželećeš da sve nezdrave grickalice koje koristiš, zameniš umerenom količinom oraha.

Nutritivna vrednost oraha na količinu od 100 g

Energetska vrednost 654 kCal
Proteini 15,23 g
Ugljeni hidrati 13,71 g
Šećeri 2,61 g
Vlakna 6,7 g
Masti 65,21 g
od kojih zasićene 6,126 g

Koliko kalorija imaju orasi?

Zahvaljujući mastima koje sadrže, orasi su izuzetno kalorični.

Ako pojedeš porciju od 100 g oraha, unećeš čak 654 kalorije.

To i nije čudno, budući da 1 g masti ima 9 kalorija, što je više nego duplo u odnosu na npr. 1 g ugljenih hidrata, koji ima 4 g kalorija.

Osim osećaja sitosti, orasi tvom telu donose puno hranljivih nutrijenata koji se u tom sastavu ne mogu pronaći u drugim namirnicama.

Koliko orasi imaju proteina?

U porciji od 100 g oraha ima oko 15% proteina, tačnije 15,23 g.

To znači da orasi imaju nešto manje proteina od kikirikija, indijskih oraha i pistaća, ali i malo više ovog makronutrijenta od lešnika.

Iako su hrana biljnog porekla, orasi predstavljaju solidan izvor proteina.

Koliko orasi imaju ugljenih hidrata?

Orah ima malo ugljenih hidrata, manje nego drugi orašasti plodovi.

Porcija od 100 g oraha sadrži 13,7 g ugljenih hidrata, od čega su samo 2,6 g šećeri.

Upravo zbog toga se konzumiranje oraha, kao i orašastih plodova uopšte, preporučuje dijabetičarima i osobama sa insulinskom rezistencijom.

Koliko orasi imaju masti?

Gotovo svaka namirnica u svetu ishrane ima ponešto što je čini izuzetnom.

U slučaja oraha, to su dobre masti koje ova namirnica sadrži.

Kao i drugi orašasti plodovi, orasi obiluju polinezasićenim masnim kiselinama, omega-6 i omega-3 mastima, koje povoljno utiču na zdravlje srca.

Međutim, prednost oraha je u tome što je njihova koncentracija omega-3 masnih kiselina znatno veća nego kod drugih srodnih namirnica.

Zbog čega je to važno?

Omega-3 masti poznate kao čuvari zdravlja tvog organizma, jer pomažu u borbi protiv upalnih procesa, i održavaju mozak, oči i srce zdravijim.

Zbog toga, omega-3 masti imaju važno mesto i u svetu fitnesa.

Ove masti pomažu oporavak i izgradnju mišića, ali i sagorevanje masnih naslaga.

Koliko orasi imaju vlakana?

Nesvarljiva, biljna vlakna su jedan od nutrijenata kojima se orasi mogu pohvaliti.

Nivo vlakana u orasima je visok, i iznosi 6,7 g na količinu od 100 g.

To praktično znači da, ako pojedeš celu porciju oraha, time zadovoljavaš oko 25% svojih dnevnih potreba za unosom vlakana.

Uticaj oraha na zdravlje

Zanimljiv je podatak da orah, izvađen iz ljuske, podseća na ljudski mozak.

To dobija na značaju, kada saznaš da su se orasi odlično pokazali u naučnim studijama koje su posmatrale njihov uticaj na moždane funkcije čoveka, posebno na memoriju.

Najveći razlog za to je verovatno visok nivo antioksidanasa u orasima, ali i omega-3 masnih kiselina.

Prisustvo i aktivnost antioksidanasa u orasima, pre svega polifenola, veći su nego u drugim srodnim namirnicima.

Takođe, orasi sadrže brojne vitamine i minerale, kao što su:

  • Bakar
  • Mangan
  • Vitamin E
  • Folati
  • Magnezijum
  • Fosfor

Koliko su zapravo mikronutrijenti u orasima korisni za tvoje zdravlje, odlično je pokazalo ovo naučno istraživanje.

Druga slična istraživanja upućuju na to da orasi mogu da smanje oksidativni stres na ćelijama, što je presudno u prevenciji karcinoma.

Jednako je važno i to što orasi pomažu kod upalnih procesa u organizmu, koji su uzrok pojave hroničnih bolesti.

Na kraju, već pomenute zdrave masti u orasima ti pomažu da se smanje povišeni trigliceridi i loš, LDL holesterol.

Iz ovih razloga, orah se smatra važnom namirnicom za prevenciju pojave kardiovaskularnih bolesti, srčanih i moždanih udara.

Uticaj oraha na kilažu

Uprkos tome što je u pitanju visokokalorična namirnica, orah ti neće pomoći da se ugojiš, ukoliko ga umereno jedeš.

Štaviše, orasi mogu da ti budu od koristi za održavanje zdrave linije tela.

S druge strane, ukoliko želiš da smršaš, imaj na umu da su orasi zasitna namirnica.

Pravilno konzumiranje oraha može da ti pomogne da smanjiš unos kalorija u svojim obrocima.

Imaj u vidu i da je orahe najbolje da jedeš u prvom i poslednjem obroku u toku dana.

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020