Beli pirinač: nutritivna vrednost, uticaj na zdravlje i kilažu

beli pirinač
Dec 16, 2020

Nakon napornog treninga, tvom telu je neophodna nova energija.

Osećaš da su ti mišići isceđeni dok te spopada vučija glad.

Ono što ti treba je činija belog pirinča.

Ovaj “potomak” integralnog pirinča dobija se obradom i rafinisanjem celog zrna pirinča, čime se gube neke njegove nutritivne vrednosti.

I pored toga, beli pirinač predstavlja omiljenu hranu mnogih sportista, a u ovom članku saznaćeš i zašto.

Nutritivna vrednost belog pirinča na količinu od 100 g

Energetska vrednost 360 kCal
Proteini 6,61 g
Ugljeni hidrati 79,34 g
Šećeri (nema informacije)
Vlakna 1,40 g
Masti 0,58 g
od kojih zasićene 0,16 g

Koliko kalorija ima beli pirinač?

Porcija belog pirinča je, možemo slobodno reći, lagan obrok.

Kalorijska vrednost 100 g belog pirinča srednjeg zrna iznosi 360 kCal.

Možda ne znaš da beli pirinač predstavlja odličan izvor energije.

Pitaš li se zašto je to tako?

Zahvaljujući svom sastavu, odnosno ugljenim hidratima koji ga uglavnom čine, beli pirinač brzo nadoknađuje izgubljeni šećer u krvi, koji zatim stiže do tvojih mišića i vraća im snagu.

Koliko beli pirinač ima proteina?

Na grčkom „protos“ znači „prvi“, što sasvim dovoljno govori o poreklu naziva za proteine i njihovoj važnosti za tvoje zdravlje.

Beli pirinač predstavlja nedovoljan izvor proteina, s obzirom na to da se u 100 g ove namirnice može naći 6,61 g proteina.

To znači da ti svakodnevno konzumiranje belog pirinča tvom organizmu ne može puno pomoći u izgradnji mišića, krvi, antitela i enzima.

Upravo zbog toga, jela sa belim pirinčem obično obuhvataju i neki dobar izvor proteina, kao što je meso.

Koliko beli pirinač ima ugljenih hidrata?

Već je rečeno da u nutritivnim karakteristikama belog pirinča dominiraju ugljeni hidrati.

Naime, 100 g belog pirinča srednjeg zrna sadrži čak 79,34 g ugljenih hidrata.

Ugljeni hidrati u pirinču su, najvećim delom, nutrijent koji ti je poznat pod nazivom skrob.

Dobra strana skroba, koji je u osnovi složeni biljni šećer, je u tome što skrob obezbeđuje energetske rezerve.

Ono što je skrob za biljke za mišiće je glikogen – šećerno gorivo koje je priroda obezbedila za situacije kada se od tebe zahteva izuzetan i iznenadan napor.

S obzirom na to da savremenog čoveka ne vrebaju predatori iz džungle, zalihe glikogena se najbolje troše intenzivnim treninzima u teretani.

Dakle, matematika je jasna – sve što tvoji mišići potroše u teretani, vratiće im vrlo brzo skrob iz belog pirinča.

Koliko beli pirinač ima masti?

Šta misliš, zašto se beli pirinač gotovo uvek sprema na maslacu ili nekoj drugoj vrsti masnoće?

Odgovor je očigledan – udeo masti u ovoj namirnici je zanemarljiv.

Svega 0,58 g masti se može naći u 100 g belog pirinča.

Koliko beli pirinač ima vlakana?

U odnosu na integralni pirinač, beli pirinač je siromašniji vlaknima.

To istovremeno znači da tvoj organizam lako i brzo vari beli pirinač.

Odatle potiče i njegov imidž hrane koja je „laka“ za stomak, zbog čega nećeš imati nikakvih problema ako ga konzumiraš i pre treninga.

Štaviše, imaćeš više energije.

U zavisnosti od vrste, beli pirinač sadrži i malu količinu rastvorljivih vlakana poznatih pod nazivom rezistentni skrob.

Premda se teže vari, rezistentni skrob može da se pohvali time što sporije podiže nivo šećera i insulina u krvi.

lični plan ishrane

 

Uticaj belog pirinča na zdravlje

Naučne studije o uticaju belog pirinča na zdravlje najčešće ističu činjenicu da on ima visok glikemijski indeks. 

Visok glikemijski indeks belog pirinča čini da, nakon konzumiranja ove namirnice, nivo šećera u krvi raste velikom brzinom, narodski rečeno, šećer u krvi „skače“.

Upravo zbog toga, beli pirinač se ponaša kao savršeno gorivo za dopunu zaliha glikogena u mišićima.

Međutim, iz istog razloga, beli pirinač se ne preporučuje osobama koje ne treniraju, a naročito ne ukoliko imaju neki od metaboličkih poremećaja.

Brojne studije takođe dovode beli pirinač, odnosno njegov visok glikemijski indeks, u vezu sa razvojem dijatebesa tipa 2.

Uticaj belog pirinča na kilažu

Beli pirinač, budući da je dobrim delom skrob, sam po sebi, ne može da ti pomogne da smršaš.

Tačnije, može da ti odmogne.

S druge strane, ako puno treniraš, bilo da radiš na masi ili definiciji, beli pirinač je idealan izbor za obrok pre ili posle treninga.

Kao što smo prethodno objasnili, osim što će ti povratiti potrošenu energiju, beli pirinač će pomoći i tvojim mišićima da se lakše oporave.

Ukoliko tvoji treninzi nisu česti i intenzivni, tačnije, ako treniraš manje od četiri puta nedeljno, preporučuje se da izbegavaš preteranu konzumaciju belog pirinča.

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020