Masline: nutritivna vrednost, uticaj na zdravlje i kilažu

masline
Dec 21, 2020

Sigurno ti je poznato da se mediteranska dijeta smatra jednom od najzdravijih u svetu ishrane.

Masline i maslinovo ulje su najveći razlog tome.

Bilo da ih jedeš u salati, ili konzumiraš u vidu hladno ceđenog ulja, masline treba da budu deo tvoje svakodnevne ishrane.

Nutritivna vrednost maslina na količinu od 100g

Energetska vrednost 145 kCal
Proteini 1,03 g
Ugljeni hidrati 3,84 g
Šećeri 0,54 g
Vlakna 3,3 g
Masti 15,32 g
od kojih zasićene 2,029 g

Koliko kalorija imaju masline?

Masline su umereno kalorična namirnica.

Ukoliko pojedeš porciju od 100 g maslina, unećeš 145 kalorija.

Ove kalorije u maslinama potiču uglavnom od masti.

Verovatno znaš da 1 gram masti ima 9 kalorija, što je više nego duplo u odnosu na broj kalorija koji sadrži 1 gram ugljenih hidrata ili proteina.

Koliko masline imaju proteina?

Sadržaj proteina u maslinama je nizak, i iznosi nešto više od 1 g proteina na porciju od 100 g maslina.

Koliko masline imaju ugljenih hidrata?

Masline imaju malo ugljenih hidrata, svega 3,84 g na količinu od 100 g namirnice.

Međutim, ono što ih zaista čini namirnicom sa niskim procentom ugljenih hidrata je činjenica da je izuzetno mali deo tih ugljenih hidrata svarljiv.

Koliko masline imaju masti?

Da li znaš koje je poreklo reči maslina?

Interesantno je da je koren ove reči ekskluzivno južnoslovenski i potiče od reči maslo, odnosno maslac.

Dakle, maslina je spletom okolnosti dobila naziv zahvaljujući maslacu, koji takođe sadrži puno masti, poput maslinovog ulja.

Ako izuzmeš vodu koja predstavlja oko 80% sadržaja maslina, biće ti jasno da su masti, sa 15,32 g u 100 g maslina, ono što dominira sastavom ove namirnice.

I to nisu bile koje masti, već prevashodno zdrave, mononezasićene masne kiseline, od kojih je najzastupljenija oleinska kiselina.

Oleinska kiselina ima najveći udeo i u maslinovom ulju.

Ekstra devičansko maslinovo ulje, koje se dobija iz maslina korišćenjem potpuno prirodnih metoda ceđenja jedan je od najzdravijih, ako ne i najzdraviji, izvor masti u svetu ishrane.

Koliko masline imaju vlakana?

Vlakna čine čak i do 86% ukupnog sadržaja ugljenih hidrata u maslinama.

To su svi oni ugljeni hidrati koje nećeš svariti, ali koji su dobri za bakterije u tvom stomaku.

Samim tim, vlakna sa 3,3 g imaju značajan udeo u porciji od 100 g maslina.

Uprkos tome, tema kao što su vlakna u ishrani za glavnog protagonistu nema masline, ponajviše zbog toga što se one ipak jedu u manjim količinama.

Naime, tokom prosečnog obroka najverovatnije ćeš pojesti oko desetak maslina, a to odgovara količini od svega 1,5 g vlakana.

Uticaj maslina na zdravlje

Opšte je poznato da masline spadaju u izuzetno zdrave namirnice.

U najvećoj meri na tome imaju da zahvale svojim mastima, odnosno oleinskoj kiselini koja ima provereno dobre efekte po zdravlje srca.

Ljudi koji u ishrani dominantno koriste masline i maslinovo ulje, poput stanovnika Mediterana, manje obolevaju od kardiovaskularnih oboljenja.

Masline su se u naučnim studijama pokazale kao odlična preventiva protiv upalnih procesa u organizmu, što doprinosi njihovim antikancerogenim svojstvima.

Masline su bogate antioksidansima iz grupe polifenola, koji popravljaju štetu koju ćelijama nanose slobodni radikali, često smatrani glavnim uzročnikom pojave karcinoma.

Najčuveniji od njih, oleuropein, je moćni antioksidans koji je dobio ime po latinskom nazivu za masline.

Ovo jedinjenje, čija su protivupalna, antikancerogena i antiviralna svojstva dokazana u naučnim istraživanjima, daje maslinama njihov prepoznatljiv gorak ukus.

Pre nego što se spreme za konzumaciju, masline se najčešće oslobađaju “gorčine”, odnosno oleuropeina, i retko se jedu sveže.

Ekstra devičansko maslinovo ulje se, s druge strane, prepoznaje po ovoj blagoj gorčini.

Masline su, takođe, bogate vitaminima i mineralima, poput vitamina E, bakra, gvožđa, natrijuma i kalcijuma.

Uticaj maslina na kilažu

Kao deo zdrave ishrane, masline doprinose održavanju željene telesne težine.

Ukoliko ih konzumiraš umereno, mogu ti biti od pomoći i za mršavljenje, što potvrđuju i istraživanja o uticaju mononezasićenih masnih kiselina na gubitak telesne težine.

Jedna naučna studija pokazala je da, između dve dijete sa istom količinom ukupnih kalorija, treba da izabereš onu koja sadrži više mononezasićenih masnih kiselina.

To su, kao što smo već naveli, masti koje dominiraju u maslinama.

Naravno, studija ukazuje na to da je u svakoj dijeti važno da trošiš više kalorija nego što unosiš, što potvrđuje da je, osim plana ishrane, za mršavljenje neophodno da imaš i plan treninga.

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020