Kikiriki: nutritivna vrednost, uticaj na zdravlje i kilažu

kikiriki
Dec 20, 2020

Da li znaš da kikiriki nema nikakve veze sa orašastim plodovima, već da zapravo pripada porodici mahunarki, kao što su pasulj i sočivo?

Danas je kikiriki zastupljen u svakodnevnoj ishrani, ali i u industriji ulja, putera i brašna.

U ovom članku otkrićeš dobre, i ne toliko dobre strane kikirikija, kao i to koliko često treba da ga konzumiraš.

Nutritivna vrednost kikirikija na količinu od 100 g

Energetska vrednost 567 kCal
Proteini 25,80 g
Ugljeni hidrati 16,13 g
Šećeri 4,72 g
Vlakna 8,5 g
Masti 49,24 g
od kojih zasićene 6,279 g

Koliko kalorija ima kikiriki?

Verovatno ti je poznato da je kikiriki izuzetno kalorična namirnica.

Ukoliko pojedeš 100 g svežeg kikirikija, unećeš čak 567 kalorija.

Kikiriki je zbog toga najbolje konzumirati u umerenim količinama.

Koliko kikiriki ima proteina?

Kikiriki je odličan izvor ovog makronutrijenta, koji je poznat i pod nazivom belančevine.

U porciji od 100 g sirovog kikirikija ima 25,8 g proteina.

To je veoma visoka koncentracija proteina za hranu biljnog porekla.

Možda ne znaš da je kikiriki puter svoju slavu stekao za vreme Drugog svetskog rata, kada je meso bilo teško dostupno, zbog čega je proteinima bogat kikiriki poslužio kao odlična zamena.

U međuvremenu, nauka je otkrila da u kikirikiju, kao ni u ostalim mahunarkama, nema dovoljno esencijalne aminokiseline metionina, koja je izuzetno važna za organizam.

Iz tog razloga, kikiriki ipak nije adekvatna zamena za meso, kao izvor proteina.

Takođe, proteini iz kikirikija, tačnije arahin i konarahin, predstavljaju jake alergene, zbog čega postoje osobe koje ne smeju da konzumiraju kikiriki.

Koliko kikiriki ima ugljenih hidrata?

Kikiriki ima malo ugljenih hidrata, konkretno 16,13 g u porciji od 100 g.

Kikiriki je takođe hrana sa niskim glikemijskim indeksom, što ovu namirnicu čini odličnim izborom za osobe koje imaju problema sa dijabetesom.

Koliko kikiriki ima masti?

Narodski rečeno, kikiriki je “zasitna” hrana.

U prošlosti je bio popularan kod siromašnijih slojeva društva, kojima je bio potreban jeftin i lako dostupan izvor sitosti i energije.

Tajna leži u tome što je ova namirnica, pored proteina, izuzetno bogata i mastima.

Otuda njena visoka kalorijska vrednost.

Uz to, u kikirikiju su zastupljene uglavnom nezasićene masne kiseline, koje su dobre za tvoj organizam, pre svega, za zdravlje srca.

Među njima posebnu pažnju zaslužuju omega-6 masne kiseline, u narodu poznate i kao “dobre” masti.

U tom smislu, kikiriki je bogat linoleinskom kiselinom.

Međutim, jedna naučna studija je pokazala da previsok unos omega-6 masnih kiselina u odnosu na unos omega-3 masnih kiselina može da bude uzročnik upalnih procesa.

Inače, upalni procesi u organizmu, poznati i kao inflamacije, povećavaju rizik od pojave hroničnih bolesti.

Koliko kikiriki ima vlakana?

Sa 8,5 g na porciju od 100 g, kikiriki predstavlja dobar izvor vlakana.

Određeni procenat vlakana u kikirikiju su rastvorljiva vlakna, koja usporavaju razlaganje hrane u organima za varenje i tako kontrolišu, do izvesne mere, količinu holesterola i šećera u krvi.

Uticaj kikirikija na zdravlje

Kikiriki je često hvaljen zbog visokog sadržaja vitamina i minerala, među kojima su najzastupljeniji:

  • Vitamin E
  • Niacin
  • Folat
  • Bakar
  • Vitamin B6
  • Magnezijum

Takođe, kikiriki je izvor mangana, biotina, vitamina B5, gvožđa, cinka i selena.

Ova semenka bogata je i antioksidansima.

Pored vitamina i minerala, kikiriki sadrži i neke antinutrijente, kao i alergene.

U kikirikiju je prisutna fitinska kiselina, koja slabi apsorpciju gvožđa i cinka iz namirnica, kao i fitosterol, koji smanjuje apsorpciju holesterola iz sistema organa za varenje.

Međutim, još veći problem sa kikirikijem je to što ova namirnica predstavlja jedan od najčešćih i najozbiljnijih alergena.

Reakcije na kikiriki mogu biti opasne po život za osobe koje pate od alergije na ovu hranu.

Ono što dodatno opterećuje reputaciju ove namirnice je i to što kikiriki zna da bude kontaminiran aflatoksinom, naročitom vrstom buđi, koja može da izazove ozbiljne posledice po zdravlje.

Zbog toga je važno da kupuješ i jedeš svež kikiriki, kada god je to moguće.

Uticaj kikirikija na kilažu

Kao što smo već napomenuli, kikiriki treba umereno konzumirati.

Veliki broj opservacionih studija ukazuje na to da kikiriki može da pomogne u održavanju zdrave telesne težine.

Ipak, nijedna od ovih studija nije uspela da dovede u direktnu, uzročno-posledičnu vezu, konzumaciju kikirikija i njegov uticaj na kilažu.

Stoga, imaj na umu da je ova namirnica izuzetno kalorična i izbegavaj je ukoliko želiš da smršaš.

Za tebe, u tom slučaju, orašasti plodovi poput badema ili oraha predstavljaju bolji izvor masti.

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020