Kokice: nutritivna vrednost, uticaj na zdravlje i kilažu

Jan 05, 2021

U središtu zrna kukuruza kokičara nalazi se voda, čija zapremina se pod uticajem visoke temperature širi i dovodi do pucanja zrna.

Tako nastaju nadaleko poznate kokice, bez kojih mnogi ne mogu da zamisle posetu bioskopu.

Zanimljivo je da se u Americi pojede čak 500 miliona tona kokica godišnje.

U zavisnosti od toga kako je pripremaš, ova popularna grickalica može povoljno da utiče na tvoje zdravlje, ali i da ga naruši..

Nutritivna vrednost kokica na količinu od 100 g

Energetska vrednost 387 kCal
Proteini 12,94 g
Ugljeni hidrati 77,78 g
Šećeri 0,87 g
Vlakna 14,5 g
Masti 4,54 g
od kojih zasićene 0,637 g

Koliko kalorija imaju kokice?

Kokice su umereno kalorična namirnica.

Porcija od 100 g kokica, spremljenih bez dodatnih masti, ima 387 kalorija.

Za razliku od ostalih grickalica, kokice sadrže kalorije koje lakše mogu da te zasite.

Na primer, samo 15 kalorija iz kokica pružiće ti isti osećaj sitosti kao 150 kalorija iz čipsa.

Koliko kokice imaju proteina?

Kokice sadrže gotovo 13 g proteina na količinu od 100 g.

Radi se o zavidnoj količini proteina, s obzirom na njihovo biljno poreklo.

Zbog zasitne moći koju poseduju, mnogi jedva mogu da pojedu porciju od 100 g kokica.

Zato se kokice ne smatraju najboljim rešenjem, kada su u pitanju proteini u namirnicama.

Koliko kokice imaju ugljenih hidrata?

Kokice obiluju ugljenim hidratima, kojih u 100 g ove namirnice ima u količini od 77,78 g.

Dakle, gotovo 78% ukupnog sastava kokica čine kompleksni ugljeni hidrati, pri čemu je sadržaj prostih šećera u njima ekstremno nizak.

Posebno je važno to što kokice sadrže ugljene hidrate dobijene iz celog zrna kukuruza.

Osim činjenice da složeni ugljeni hidrati predstavljaju odličan izvor energije, prednost kokica ogleda se i u mikronutrijentima koji se mogu naći jedino u celom zrnu kukuruza.

Koliko kokice imaju masti?

Kokice sadrže vrlo malo masti, nešto manje od 5 g u porciji od 100 g.

Upravo to je razlog što se kokice, da bi dobile na ukusu, uglavnom pripremaju na nekoj masti.

Na taj način, povećava se kalorijska vrednost kokica, čime one gube deo svoje reputacije zdrave namirnice.

Jedna jedina kašika ulja za prženje povećava kalorijsku vrednost porcije kokica sa prvobitnih 387 na čak 517 kalorija.

Koliko kokice imaju vlakana?

Ako zbog nečega treba da jedeš kokice, onda su to vlakna.

Malo je reći da su kokice hrana bogata vlaknima, budući da 100 g kokica ima čak 14,5 g vlakana.

Tvoj stomak će biti veoma zahvalan na kokicama koje pojedeš, jer vlakna kao veliki prijatelj probave pospešuju pokrete organa za varenje i hrane tvoju crevnu floru.

Štaviše, nauka sve češće potvrđuje da je zdrava flora u crevima pravi lek za imunitet.

Uticaj kokica na zdravlje

Kokice su veoma bogate tiaminom, niacinom i vitaminom B6, koji spadaju u kompleks vitamina B.

Osim toga, kokice se ubrajaju u namirnice bogate gvožđem i cinkom.

Porcija kokica od 100 g zadovoljava 18% preporučenog dnevnog unosa gvožđa i 21% preporučenog dnevnog unosa cinka.

Magnezijum, fosfor, mangan i bakar takođe su izraženo prisutni u kokicama.

Dobra vest je da kukuruz ne sadrži puno fitinske kiseline, koja je glavni antinutrijent u semenima i zrnima, čime je apsorpcija ovih minerala iz kokica olakšana.

Uz to, kokice obiluju antioksidansima iz grupe polifenola.

Pojedini stručnjaci smatraju da na uporne zdravstvene probleme kao što je kandida povoljno utiče ishrana u kojoj je nekoliko puta nedeljno dozvoljeno jesti kokice za užinu.

Sve navedeno kokice čini veoma primamljivom namirnicom za uključivanje u svakodnevnu ishranu.

Nažalost, zbog velike količine ulja na kojoj se pripremaju, kokice se uglavnom ne smatraju zdravom namirnicom.

Ukoliko želiš da iskoristiš sve hranljive vrednosti kokica, i da od nezdrave grickalice napraviš zdravu, onda obrati pažnju na način pripreme i poreklo zrna kukuruza koje kupuješ.

Danas se kukuruz kao monokultura uzgaja u ogromnim količinama, međutim problematično je to što najveći procenat industrijske proizvodnje kukuruza čine GMO kukuruzne sorte.

Zato ti savetujemo da kupuješ jedino zrna kukuruza kokičara iz organske proizvodnje, kao i da kokice adekvatno pripremaš.

Uticaj kokica na kilažu

Ne računajući ulje, kokice nisu preterano kalorične, i zato njihov uticaj na tvoju kilažu najviše zavisi od načina pripreme.

Kokice je najbolje da pripremaš “na vazduhu”, odnosno u aparatu za kokice, bez korišćenja dodatnog ulja.

Ako kokice pripremaš na tradicionalan način, obrati pažnju na to koju vrstu masti ili ulja koristiš.

Imau vidu da se u zdrave varijante ubrajaju ulja kao što su kokosovo i maslinovo ekstra devičansko ulje.

Kokice pripremane na rafinisanom biljnom ulju, za koje je dokazano da ima loš uticaj na zdravlje, ovu namirnicu pretvaraju iz veoma zdrave u izuzetno nezdravu i kaloričnu hranu.

Pripremljene na ovaj način, kokice ti donose više štete nego koristi.

Tvoj OneFit

Naruči plan ishrane

Po ceni od samo 990 dinara naruči svoj lični plan ishrane
i kreni ka ostvarenju svog cilja već danas.

NARUČI PLAN ISHRANE
© Sva prava zadržana. OneFit 2020